Stevie Ann en Los Angeles, het is een perfecte match. Dat bewijst ze op haar nieuwe werkstuk California Sounds. Een album dat de sfeer uitademt van het LA van de jaren zeventig. De Stevie Anntijd dat de mooiste muziek uit het mythische Laurel Canyon kwam. Een plek waar de sterren samen kwamen om te spelen en uiteindelijk de wereld wisten te veroveren met hun West Coast Sound. Die scene blijkt een enorme inspiratiebron te zijn geweest voor haar. „Ik voel een soort van verlangen naar iets wat ik eigenlijk nooit bewust heb meegemaakt maar wat er wel bestaat. Een duidelijke muzikale stijl uit die periode.” Een sound die werd gemaakt door mensen zoals James Taylor, Jackson Browne, en Carole King en bands zoals America en de Eagles. „Toen ik van de groep America songs zoals Daisy Jane, I Need You en Ventura Highway hoorde, dacht ik, dat wil ik ook! Het is de sound waarvan ik hou.”
De aanloop naar California Sounds werd een stevige zoektocht. Nadat ze op haar vorige album Light Up had gewerkt met de befaamde producer Mitchell Froom, bleef Stevie Ann terugkeren naar Los Angeles. „Ik heb daar de laatste jaren heel veel mensen ontmoet waarmee ik speelde en songs schreef. De periode vanaf 2009 tot heden bleek super leerzaam te zijn geweest en al die ervaringen komen nu terug op California Sounds.” De Nederlandse singer/songwriter vestigde zich in de hippe wijk rondom Silver Lake en Echo Park, een gebied nabij Hollywood. „Het is een gebied waar heel creatieve twintigers en dertigers wonen. De perfecte plek voor mij. Ik heb in die periode veel zogenaamde ‘open mics’ optredens gedaan. Daarbij kun je zonder aankondiging gewoon optreden voor een publiek. Dat deed ik bewust om te zien hoe de mensen daar op mijn muziek reageerden.”
California Sounds kreeg vorm toen ze in contact kwam met componiste en producer Susan Sandberg. Een bekendheid in Hollywood, die haar faam vooral vergaard heeft in de wereld van de filmmuziek. Het klikte meteen tussen Stevie Ann en Sandberg. „Het was op een moment dat ik al erg veel songs had geschreven voor een nieuw album maar het goede gevoel was er gewoon nog niet. Totdat ik Susan ontmoette in de schrijversruimte van de Gibson Showroom in Beverly Hills. Zij stelde mij voor om iets voor de televisie te componeren. Op die eerste dag schreven we meteen Love Will Wait For You, de eerste songs van uiteindelijk zes tracks die wij samen componeerden en nu op California Sounds staan.” Stevie Ann weet prima te verklaren waarom de samenwerking met Sandberg uiteindelijk leidde tot dit werkelijk verbluffend mooie eindresultaat. „De regel bij haar was altijd dat we alleen iets maakten wat we ook echt mooi vonden. Dat is verfrissend. Veel songschrijvers zijn erg gefixeerd op het schrijven van een hitsingle. Bij mij werkt dat juist averechts.” Bij Susan Sandberg die eerder werkte met pophelden zoals Brian Setzer en Steve Wynn, had Stevie Ann meteen het goede gevoel. „Zij gaf mij visie en inspireerde mij ook enorm. Bij haar was ik volledig mezelf en daardoor kon ik het maximale eruit halen.” Sandberg is het daar volledig mee eens. „Toen ik Stevie Ann ontmoette, hoorde ik meteen wat voor een enorm talent zij heeft. Ze lijkt verlegen maar heeft een enorme persoonlijkheid en sterke eigen identiteit. Dat hoor je terug in haar songs en in haar stem.”
Het resultaat California Sounds is een optelsom van al haar ervaringen in Los Angeles. Net als op Light Up valt er ook muzikaal weer volop te genieten. Zo wist Stevie Ann de befaamde drummer Victor Indrizzo (Rufus Wainwright, Shakira, Emmylou Harris) te strikken en schoof ook bassist Sean Hurley (John Mayer, Melissa Etheridge) aan. „Een toevalstreffer”, geeft Stevie Ann toe. „Ik was op zoek naar een elektrische piano en kwam via een vriend terecht bij technicus Chris Steffen (Ben Harper, Foster The People). Toen ik bij hem langs ging, was hij net bezig met Victor en Sean.” Maar dat is niet alles. Ook drummer Aaron Sterling (John Mayer, Taylor Swift, Regina Spektor) en Counting Crows-gitarist David Immergluck spelen op California Sounds mee.” Toen ik met Mitchell Froom Light Up werkte, legde hij heel veel focus op de performance en het live-gevoel. Dat komt ook nu weer terug.” Stijlmatig schurkt Stevie Ann’s nieuwe cd aan tegen het lome folky gevoel van John Mayer’s succesalbum Born and Raised. De variatie op California Sounds is enorm. Zowel stijlmatig als tekstueel. Zo zingt ze in het autobiografische House Of Cards over een mislukte relatie maar is ze in het opgewekte Love Will Wait For You weer de sterke vrouw die het leven aankan. Ze duikt niet weg voor confrontaties zoals te horen is in Everybodys Lonely. „Ik besefte tijdens mijn lange verblijf in Los Angeles, dat ik een duidelijke keuze heb gemaakt. Ik ga 100 procent voor mijn carrière en nog even niet voor huisje, boompje, beestje. Dat was een rigoureuze stap.”
Een heel andere Stevie Ann is te horen op de song Easy dat tegen het oude werk van Dusty Springfield aanhangt. „Ik luisterde in die periode veel naar Dusty maar ook naar nieuwer werk zoals Michael Kiwanuka. Zodoende kwam ik op het idee om Easy te orkestreren met strijkers en blazers.” Veel ruiger klinkt ze op I Believe Love, een stoere song met dito zang. „Live zing ik vaak op een wat ruigere manier covers. Dit is echter voor de eerste keer dat ik zo mijn stem voor een eigen song gebruik.” Tekenend voor de typische LA-sound is de eerste single Dirty Feelings, ook een song die ze schreef met Sandberg. „Susan kwam met het openingsakkoord en ik werd meteen helemaal verliefd op de riff. Het heeft absoluut een Fleetwood Mac-feel. Logisch ook. Ik luisterde tijdens de opnames veel naar hun muziek.”
Nu California Sounds klaar is, lonkt het podium. En Stevie Ann heeft grote plannen. „Ik heb echt een hele toffe band geformeerd met daarin drummer Martijn Bosman (Kane, Guus Meeuwis), bassist Thijs Lodewijk (Wende, Waylon), toetsenman Ronald Kool (Trijntje, Anouk) en gitarist Maarten van Damme (Abel, Rosemary’s Sons). Met hen ga ik in mei het clubcircuit in en ik heb daar erg veel zin in!”